Marrakech

Ibland i livet är det absolut värt att ge det en andra chans. Jag var i Marrakech för ca 15 år sedan och blev inte alls imponerad och tyckte inte alls om det. Tack vare min fina vän Madde och två andra vänner fick jag en chans att uppleva ett Marrakech som jag blev kär i.

Vi var 4 tjejer som i fredags morse startade en weekend som vi nog aldrig glömmer.

Vi landade i ett regnigt Marrakech som även var ganska kallt. När vi kom till Riaden där vi skulle bo bestämde vi oss för att inta lunch där och sedan ta en hamam och massage.

Hamamen var väldigt skön även om vattnet de sköljde över oss var kokhett. Efter att blivit rejält skrubbade fick vi en trettio minuters helkropps massage. Lena som barn begav vi oss sedan till en restaurang i den nya stadsdelen Gueliz, som bara drivs av kvinnor, Al Fassia. Restaurangen var jätte fin och maten var fantastisk, men personalen var lite brysk. Trötta och mätta kom vi tillbaka till Riaden.

Efter en natt med lite avbrott av böneutrop och fågelkvitter var det fint att se att solen kikade fram. Frukosten dukades fram på takterassen och vi satt där länge.

Vårt första stopp på lördagen var Yves Saint Laurent museum. Jag vet inte riktigt vad vi hade tänkt, men vi blev jätte förvånade av de långa köerna. Det var ändå värt väntandet och besöket var väldigt inspirerande. När vi ändå var där passade vi på att gå och se Jardin Mayorelle och museumet om folket berber.

Sedan var det dags att ge sig in i vimlet och besöka den berömda souken. Vilket virrvarr av mattor, kuddar, keramik, skinn, oljor, kryddor, korgar….. Där spenderade vi många timmar gata upp och gata ner. Det blev inte jätte mycket shopping, men det var bara så fantastiskt att se alla dessa hantverk och känna pulsen.

Eftersom vi ätit marockanskt mat lunch, middag, frukost så passade det fint att bryta av med lite italienskt på Trattoria. Det var så fint, med en pool i mitten och flera meter högt tak. Vi åt god mat, provade marockanskt vin och skrattade så tårarna rann. Eftersom vi ville uppleva så mycket som möjligt och ville se magdans så begav oss sedan till Jad Mahal. Så häftigt ställe.

Trattoria, Gueliz Marrakech

Så var det redan söndag och jag åtminstone kände att jag inte alls var klar. Det fanns så mycket mer att se. Vi tog avsked av dem på Riaden och begav oss till Beldi en Countryclub bara en 15 minuter ifrån stadsvimlet. Madde hade bokat bord där för lunch som blev en perfekt avrundning av en helt fantastisk helg.

Beldi Country Club, Marrakech

Så mycket inspiration har jag nog aldrig fått på en resa. I varje fall inte när det gäller inredning, kläder och mat. Sedan att få spendera tid med vänner och skratta och bara prata är ju guld värt.

5 Comments

1. Det låter helt fantastiskt och åh vad inspirerad jag blev att åka dit igen. Jag har precis som du varit där för en massa år sedan och blev så där lagom inspirerad. Verkligen värt en andra chans. Kram!

1. Ja det är verkligen värd en andra chans. Den här gången reste jag med min vän som hade ganska bra koll på staden och vart man skulle gå, äta och se. Dessutom använde vi oss av Riadens chaufförer och det var faktiskt väldigt skönt. Perfekt att besöka en lång weekend. Kram

2. Wow! Alltihop låter helt magiskt och jag blir så sjukt sugen på att åka! Tack Elle för inspirationen! Jag ska iallafall på bröllop i Spanien i höst… Det ser jag fram emot!!! Det är så underbart att ha små äventyr att längta efter, spelar egentligen ingen roll om det är långt eller nära, men vissa ställen är ju mer efterlängtade än andra. Och i höst är det barnfritt för typ första gången, men välbehövligt. Även om jag kommer sakna barnen förskräckligt mycket! Ha det så gott! Kram Marie (systrarnam)

1. Åh det låter helt underbart. Bröllop är alltid trevligt. Vart i Spanien ska du?
      Små äventyr är fantastiska och ibland behöver man inte resa så långt heller.
      Om jag skall vara ärlig så är det alltid med blandade känslor jag reser. Fast ibland är det behövligt att bara få vara själv. Du kommer att ha det fantastiskt. Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )